Re: Gods amfitheater - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bjorn Lous - WaarBenJij.nu Re: Gods amfitheater - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bjorn Lous - WaarBenJij.nu

Re: Gods amfitheater

Door: Bjorn

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

27 Februari 2011 | Israel, Jeruzalem

Beste vrienden en familie,

Omdat het vorige verslag pittig was en radicaler uitpakte dan in eerste instantie bedoeld, en vanwege de heftige reacties die het opriep, wil ik even een korte reactie/nuance geven. Het verhaal is in eerste instantie bedoeld om te prikkelen, en om de lezers aan te zetten om na te denken over hun positie ten opzichte van Israel. De voorbeelden van de katholieke kerk en de PKN zijn ook alleen bedoeld als voorbeelden, ik weet zeker dat er in elke kerkstroming in Nederland elementen zitten van de vervangingsleer. Het is niet te bedoeling om mensen of instituten te beschuldigen of te kwetsen, onze opdracht (om een standpunt te overwegen) is in eerste instantie individueel. En onze verantwoordelijkheid ligt bij onze eigen plaatselijke gemeente, om daarin Gods woord te verkondigen (en uit te leven) en de discussie op gang te brengen.
Het geheel wat je hier ziet geeft te denken, maar tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat de Via Dolorosa wel een manier is om het verhaal van Jezus te ontdekken. De mensen die hem georganiseerd lopen lezen Gods Woord, en kunnen onze Redder en Zijn boodschap zo leren kennen. Het probleem zit hem in onze kijk op het ritueel. Is het ritueel heilig, of leidt het ritueel ons naar de Heilige?
Dit is de vraag die we ons moeten stellen, en volgens mij ook de beste manier om dit gebeuren te benaderen. Laten we dus vooral in ons eigen hart kijken, en onze vrienden (en eventueel onze eigen geestelijk leiders) over dit onderwerp aanspreken. (een mooie tekst, over onze houding in het geloof, die me aansprak in de preek van gisterenochtend is 1 Joh. 3:1-3).
Dat wilde ik even benadrukken. Hierbij ook de bijbehorende foto’s… (en excuses voor de lengte van het verslag :) ).

Volgende week weer een verhaal…

Groeten,
Bjorn

Trouwens de weerindicatie klopt niet, het is hier de afgelopen weken zo rond de 17 graden geweest, met af en toe een stofstorm!

  • 27 Februari 2011 - 21:29

    Geert (uit Waalwijk):

    Hoi Bjorn. Ik las beide stukken die je als titel meegaf "Gods amfitheater".

    Wat je schrijft verbaast me niet. Jeruzalem is belangrijk voor Joden, christenen (die onderling flink kunnen verschillen) en moslims.
    Dus kom je in Jeruzalem dingen tegen die niet sporen met onze gedachtenwereld.
    Ik denk dat het "heilige" niet in een plaats zit - zoals Jeruzalem. Zoals ik ook denk dat - parafraserend gezegd - de mens zich een God maakt naar zijn beeld en gelijkenis. Het 'Godsbeeld" verschilt sterk per persoon.
    Ook die koppeling van geloof en staat - zoals onder Constantijn gerealiseerd - is ongelukkig. Sindsdien wordt het normaal gevonden dat een christen soldaat is en vecht. En uiteindelijk overvleugelt de staat het geloof - zoals je nu alleen maar liberaal denken herkent in het CDA.

    Toch kom je mensen tegen die ons leren hoe diep je geloof kunt ervaren.
    "God is noch zijn, noch intellect, noch onderkent Hij dit of dat. Daarom is God leeg van alle dingen, en daarom is Hij alle dingen." (meister Eckhart, 1260 - 1327. Een groot mysticus).

  • 06 Maart 2011 - 14:04

    Reinier:

    He Bjorn,
    goed om je belevenissen ook te lezen. Gaaf en heel anders dan wat hier in Malawi speelt.

    Toen ik zelf in Israel was, ong. 4 jaar geleden, vond ik het Jeruzalem/via Dolorosa deel van de reis een van de meest verwarrende onderdelen. Helemaal omdat later bleek dat er nog een tweede Golgotha/gratuin is, buiten de stad wat een stuk meer lijkt op een Golgotha/graftuin zoals je het je voor zou stellen. Zonder de vechtende monikken, iconen en (af)godenverering. Wel met de rust die het tot een bijzondere plaats maakten.
    Het blijft een complex land en lastig om positie te bepalen! Geniet er van en veel zegen,

    Reinier

  • 07 Maart 2011 - 11:22

    Gerdien:

    He Bjorn,

    Zo, het lezen van de laatste twee blogberichten heeft even op zich laten wachten; het was een lang, maar zeker heel indrukwekkend verhaal. Je hebt me (met andere reageerders op je blog) aan het denken gezet waar het gaat over 'onze' plaats (die we graag zelf bepalen..., terwijl die vaststaat) t.o.v. de Joden. Bedankt!

    Ook bijzonder die ontmoeting met de twee moslims.

    Gods nabije zegen toegewenst.

  • 08 Maart 2011 - 10:46

    Kim:

    Hey Bjorn,

    Ook voor mij heeft het even geduurd voordat ik alles had gelezen.
    Echt buizonder wat jij daar allemaal mee maakt en ik kan mij erg goed voorstellen dat je wel bent geschrokken van hoe het er daar allemaal aan toe gaat.

    Heel veel zegen nog voor de komende tijd. Ik hoop dat je snel aan de slag mag!

    Liefs Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Bjorn

Actief sinds 04 Juli 2009
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 24325

Voorgaande reizen:

01 Maart 2013 - 31 Augustus 2013

Uitzending Zuid Sudan

08 Januari 2011 - 21 April 2011

Baanbrekersreis

31 Augustus 2009 - 18 December 2009

Stage Edukans Ex-change

Landen bezocht: