Holy Land! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bjorn Lous - WaarBenJij.nu Holy Land! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bjorn Lous - WaarBenJij.nu

Holy Land!

Door: Bjorn

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

06 Februari 2011 | Israel, Jeruzalem

Beste vrienden en familie,

Na twee weken in het Heilige Land doorgebracht te hebben, en een korte gebedsoproep tussendoor, is het weer tijd voor een echt verhaal.

Na aankomst in ons huis voor de komende tijd zijn we gelijk de Oude Stad ingedoken, waar we via de Western Wall Plaza, nauwe straatjes en de centrale souk bij de Heilig Grafkerk uitkwamen. Van daaruit weer terug om onze eerste Shabbat in Jerusalem voor te bereiden. En vervolgens genieten...
Shabbat betekent stoppen, stoppen met werken, stoppen met de dagelijkse sleur, stoppen met alle dingen om te genieten van het mooiste geschenk wat God ons gegeven heeft! Zo gaat het hier ook, vanaf 14.00 stoppen alle bussen met rijden en haast iedereen zich van de markt naar huis om een feestmaal klaar te maken. De Orthodoxen rennen naar hun gebedshuizen om tijd te maken voor God, en vervolgens op hun gemak te genieten van het even stilzetten van het alsmaar doorgaande leven. Het is erg bijzonder om het hier te vieren, al hebben we het nu 2x op onze eigen manier gedaan. 's Middags wassen, nette kleren aan, koken. 's Avonds kaarsen aansteken onder het uitspreken van zegeningen voor alle aanwezigen en het lezen van psalmen en andere Bijbelteksten ter ere van God, onder het genot van heerlijk eten en veel te zoete (dus lekkere) kiddoesj-wijn!
Op zaterdag gaan we 's ochtends naar de kerk, en de rest van de dag relaxen, een boek lezen of even naar het park onder ons huis. En piano spelen! Ja, onze buurvrouw heeft een hele mooie net gestemde piano, en ik heb weer een nieuwe leerlinge! Deze keer is het een arabisch meisje van 6, die ik de komende 3 maanden enthousiast mag maken...
De zondagen hebben we een bijbelstudie en een rondleiding door een deel van de Oude Stad gehad, komende zondag hebben we het derde en afsluitende deel. Het is erg interessant om zo het verband te zien tussen de Bijbel en bepaalde plekken om ons heen. Zo kijken we uit over Ge Ben-Hinnom, oftewel het dal der dorre doodsbeenderen in Ezechiel 37, waar ook in Jeremia en de andere profeten (Jeremia, Jesaja, ...) veelvuldig over wordt gesproken. Het is eeuwenlang een vervloekt dal geweest, waar afgodenaltaren stonden en waar misdadigers en andere vervloekte mensen werden neergegooid zonder begraven te worden. In het Nieuwe Testament wordt dit genoemd in verband met het laatste oordeel, waar de zondaars hun loon krijgen. Het is dus best wel raar om te beseffen dat je daar nu woont!
Tegenover ons huis ligt dan de berg Sion, die ook bij Jeruzalem hoorde 2000 jaar terug, maar waar nu alleen een kerk en wat begraafplaatsen liggen. Hiernaast zien we dan vanuit ons raam de Olijfberg (Als Hij terugkomt, zullen wij het dus als eerste zien en eersterangs plaatsen hebben :)!), die vervolgens overgaat in de Westbank, waarachter we bij helder weer de berg Nebo kunnen zien liggen waar Mozes is opgenomen. Een mooie historierijke omgeving dus waar de komende weken nog veel van zullen (her)ontdekken!

Maar naast dit alles is onze belangrijkste taak om te werken. Afgelopen weken heb ik dat gedaan in een tehuis voor gehandicapten maar dat was niet echt een succes, dus vanaf komende week heb ik een nieuwe taak. Ik ga beginnen in de gaarkeuken, en als het goed is komt daar vanaf volgende week een andere taak bij.
Maar daar zal ik volgende keer meer over vertellen.

Nog een korte update over het buurland: onze gastheer en vrouw zijn in Nederland aangekomen en 'onze wijk' schijnt weer rustig te zijn. De ontwikkelingen blijven wel spannend, zeker in het licht van het oude testament...

Gebedspunten deze keer:
- het nieuwe werk, dat ik mijn plek mag vinden en echt dienstbaar mag zijn aan het Joodse volk;
- de ontwikkelingen in het buurland, dat ze verlopen volgens God's plan;
- danken voor de leerzame excursie van afgelopen weekend;
- danken voor de fijne kerk waar we nu twee keer zijn geweest.

Groeten!
Bjorn

• 07 Februari 2011 - 08:57

Richard:

Hoi Bjorn!

Goed om weer van je te horen/lezen! Gaaf man, een piano! Dan heb je nu echt zo ongeveer alles wat je hartje begeert, of niet? ;-) Na die plek op de VIP-tribune bedoel ik natuurlijk... :-D
    En ik hoop dat je nieuwe werk je beter bevalt!
    Ik heb trouwens net een stage voor mijn klein afstudeervak gevonden: morgen ga ik beginnen! Ben benieuwd!

Groetjes,
    Richard

• 08 Februari 2011 - 12:19

Alexandra:

Hey Bjorn!

Het is leuk om te lezen dat het goed met je gaat en je mooie dingen meemaakt! Je wordt wel gemist op kring hoor; we bidden voor je!

Groet,
    Alexandra

• 10 Februari 2011 - 09:23

Oma.:

Nu kan ik weer reageren na wat hulp van Tineke. Er was iets mis gegaan maar ik weet niet wat Zo goed ben ik nog niet met de pc. Geniet van je verslagen. Liefs oma

• 12 Februari 2011 - 20:50

Tineke:

Prachtige foto's, kunnen we een betere voorstelling maken bij wat je allemaal beschrijft! ben benieuwd naar alle andere foto's. Maar dat moet nog even wachten. Een goede week weer.
    groetjes, Tineke